Diqus

Tuesday, June 23, 2015

Jerry Maguire (1996), USA, Regi Cameron Crowe
















Det menneskelige i det råtne

Jerry Maguire er en film som handler om amerikansk fotball, og det med å lykkes i denne råtne bransjen samtidig som man klarer å holde på verdigheten og være et menneske oppi alt dette.
Tom Cruise er karismatisk i rollen som Jerry Maguire som ikke nekter å gi opp drømmen som manager innen amerikansk fotball. Han blir dolket i ryggen, og mister klienter som signerer med andre istedenfor med han. Men det er en som holder seg til Maguire, og det er Rod Tiwell som spilles av en kjepphøy Cuba Gooding Jr., han gir aldri opp håpet og er lojal hele veien. Det samme gjelder også Renee Zellwegers karakter Dorothy Boyd som er en god støttespiller som holder Jerry Maguire oppe gjennom tykt og tynt. Hun har også en sønn som ikke har noe far, og Jerry Maguire blir en farsfigur for denne gutten. Har sett noen skrive at de ikke kan fordra han gutten, men jeg synes han var søt og sjarmerende og drev handlingen fremover.
Tom Cruise sin karakter har øyeblikk der ting ikke går bra. Og jeg synes at gang på gang så viser Cruise at han er en skuespiller som kan spille på mange strenger.

Jeg er ikke på noen som helst måte interessert i sport, og enda mindre amerikansk fotball, men likevel her føler jeg at jeg hele tiden heier På Maguire og Tidwell på deres vei til suksess.
Filmen får godt frem hvor tøft det er å gå gjennom en til de grader så umenneskelig bransje og samtidig holde seg menneskelig.

Jeg synes kanskje filmen kunne vært korta ned litt, den føles litt for lang, og noen ganger synes jeg filmen kunne stoppet litt mer på noen ting, som feks. Litt mer på Far/sønn-situasjonen som jeg synes vi ser litt for lite av.

Men Cameron Crowe gjør her en god jobb med å skildre en underdog som vi hele tiden håper skal gå uten som den seirende til slutt selv om han har mange odds mot seg.
For all del, en virkelig god og varm film .


No comments:

Post a Comment