Diqus

Saturday, July 4, 2015

Vincent (1982) USA, Regi: Tim Burton








Hurra for fantasien!


Vincent er en animert kortfilm som jeg faktisk ikke hadde hørt om før, men kom over den da jeg søkte etter gode kortfilmer. Litt rart jeg ikke hadde hørt om den i og med at jeg føler jeg har ganske god oversikt over regissøren Tim Burton og hans filmer.

Vincent handler om gutten Vincent Malloy som heller skulle ønske at han var horror-legenden Vincent Price. Det er også veldig artig at Tim Burton fikk med seg Vincent Price til å ha fortellerstemmen i filmen. Stemmen til Vincent Price gir filmen en skikkelig god atmosfære. Han forteller på rim og det skaper en veldig Edgar Allen Poe-følelse hele veien gjennom. Det er ikke noe dialog i filmen, kun den fantastiske stemmen til Price.

Gutten bruker fantasien til å gjøre om dagligdagse ting til noe rett ut av grøssere. Som fels at han tenker at katten er et Frankenstein-eksperiment eller å gjøre slektninger om til voksdukker.

Animasjonen er veldig stemningsfull, man kan se det som forgjengeren til animasjonen man finner i filmer som Nightmare Before Christmas. Liker godt at det er i svart/hvitt, det gir det en mye mer horror-stemning. Filmen er likevel veldig leken der man går inn i guttens fantasi. Og det viser tydelig hvordan det er for barn når de lever seg inn i fantasien. Kan jo på en måtte si at det er en hyllest til fantasien.

Denne kan jeg anbefale til alle som liker animasjon og som vil ha en sjarmerende film. Og igjen, stemmen til Vincent Price er i en egen klasse.

No comments:

Post a Comment