Diqus

Saturday, June 20, 2015

Fitzcarraldo (1982), Tyskland, Regi: Werner Herzog


Drøm Stort!

Fitzcarraldo er blant en av de virkelig kjente filmene til Werner Herzog. Innspillingen er også rimelig kjent, mye på grunn av at Herzog faktisk dro gjennom Amazonas regnskog og til og med fikk en hel båten over et fjell uten å bruke spesial-effekter. En annen ting er at Klaus Kinski som spiller Fitzcarraldo vistnok gikk alle på settet på nervene. Herzog har til og med sagt i intervjuer at en av høvdingene i indianerstammen som er med i filmen tilba seg å drepe Kinski for Herzog.
Men hva med filmen?Er dette den klasikkeren den står som?
Dette er den første filmen jeg har sett fra Herzog, og jeg må si at jeg først og fremst la merke til Klaus Kinski som spiller Fitzcarraldo, ikke bare ser han uten som en gærning, men han spiller også som en gærning. Kinski har spilt i mange av Herzogs filmer. Det er sprøtt, men samtidig varmt å se hvor hardt han går innfor for å nå sin drøm om å bygge et operahus inne i Amazonas regnskog. På veien har han med seg en kaptein, en drunkenbolt av en los, en maskinist og på veien møter han en stamme med idianere. Jeg synes skuespillerne får jobben gjort, men jeg legger ikke skjul på at det er Kinskis brilliante og eksentriske tolknig som stjeler showet.
Fitzcarraldo er ikke en veldig fartsfylt film. Det går til tider veldig rolig for seg. For min del ligger spenningen i om hovepersonen når sitt mål og hvilke hindre han må forbi. Det er også noen utrolig fine naturbilder her, noen ganger kan man nesten føle at man er der på vannet sammen med Kinski og co. 
Dette var en film som jeg fant veldig inspirerende om å tørre å strekke seg etter sine drømmer
Jeg synes det er en klasikker som tar seeren med på en fascinerende reise gjennom jungelen. Jeg kommer definitivt til å sjekke ut mer av Werner Herzog. Så folkens ikke vær redde for å gå for det dere tror på. Drøm stort!


No comments:

Post a Comment