Diqus

Monday, June 22, 2015

Executive Kola (2005), Japan, Regi: Minoru Kawasaki




















Tøysete Koala-thriller


Executive Koala er en film med et temmelig rart utgangspunkt. Den handler om en forretningsmann som er en Koala. Han har god suksess på jobben og er godt likt. Men ting tar en vending da han en dag blir mistenkt for å ha drept sin kone. Han har også en etterforsker i hælene som er innstilt på å fange Koalaen.
Det sære med filmen er at stort sett så er det ingen i filmen som tenker på at han er en Koala. Det ble for meg svært bisart å se han i seng med en dame. Filmen er i mange tilfeller morsom, men det kan bli litt for mye noen ganger, ikke så rart med tanke på det, det handler om, og det er ikke alltid det blir så mye variasjon. Men jeg synes nå det er festlig når han ringer å fikser deals for firmaet og når han er på bar.
Skuespillet i filmen er så som så. Ikke noe som trekker opp, men heller ikke noe som trekker ned. Har på følelsen at dette er ganske lavbudsjett, og da er gjerne skuespillerne deretter.
 Koalaen tviler noen ganger på seg selv, og tenker at kanskje han faktisk drepte sin kone. . Men drama er i bunn og grunn ikke noe denne filmen går for. Det er en komedie med thriller og horro-elementer. En nokså fjollete film som passert ypperlig å se med kompiser. Den minner meg litt om en annen film som er på ca. Samme høyde, nemlig HK: Forbidden Superhero.
Det er noe festlige twister her, men jeg vil ikke si at de er forbløffende, men de funker. Blir noe rare greier kan man si.
Jeg likte godt at filmen var relativt kort rundt en time og 20 minutter, jeg synes det noen ganger er et problem med japanske filmer, spesielt når de er av den rare typen har en tendens til å ødelegge ved å være for lange. Keep It Short Stupid.
Så for all del, Minoru Kawasaki har ikke her regissert noe mesterverk, men likevel en ganske fornøyelig film, og jeg er interessert i å se hva annet han har å tilby.


No comments:

Post a Comment