Diqus

Friday, June 26, 2015

Beavis and Butthead: Do America (1996), USA, Regis: Mike Judge




















I NEED TP FOR MY BUNGHOLE!

Beavis and Butthead er en serie jeg husker godt fra MTV da jeg var liten shit-kid. Jeg husker at det var en del morsomt, når man fulgte disse tomsingene rundt i hverdagen, og alle de rare situasjonene de kom opp i. Jeg husker at det var en ting jeg aldri likte noe særlig med serien riktignok var da de satt å så på musikkvideoer og kommenterte, denne delen av serien syntes jeg aldri var morsom, synes heller ikke det i voksen alder heller. Men det er nettop det som er så utrolig brilliant med Do America, her blir nemlig tv'n deres stjålet og de legger ut på en tur for å finne den igjen. På veien blir de dratt inn i et spill mellom to kriminelle (spilt av Bruce Willis og Demi Moore) som omhandler et masseødeleggelsesvåpen. De federale myndighetene er etter de dumme heltene. Det er det som er så festlig, at ingen i filmen ser hvor dumme disse karene faktisk er, de bare ler og forteller pubertale vitser.

Denne filmen her er helt ufattelig dum, men det er akkurat det som er med den, den er dum, men er selv klar over at den er dum. Jeg ler alltid like mye av Cornholio, det pillerusa alteregoet til Beavis. Men det er også masse annen moro å finne her, liker godt de scenene med naboen til Beavis og Butthead (synes litt synd på han til og med).

Er det en ting jeg ikke likte med filmen, så var det hallusinasjons-scenen i ørkenen (som er animert av den hvite zombien, selveste Rob Zombie). Jeg synes den så ganske kul ut for 10 år siden, men det er en animasjons.sekvens som ikke har holdt seg i det hele tatt. Animasjonen ser skikkelig MTV anno 1991 ut. Må innrømme at jeg sona helt ut mens den scenen foregikk. Det er ikke en altfor stor scene så det trekker ikke så mye ned, men den var rimelig klein den sekvensen.

Men alt i alt har godeste Mike Judge lagd en særdeles morsom komedie som er veldig kul for de som skjønner humoren og poenget bak det hele. Kanon-film!

No comments:

Post a Comment