Diqus

Thursday, June 25, 2015

A Few Good Men (1992), USA, Regi: Rob Reiner

















A Few Good Men var en film som gikk veldig mye på tv'n da jeg var liten. Jeg fikk aldri sett den da, fordi jeg synes den så fryktelig kjedelig ut (du veit hvordan det er når man er dum drittunge).
Den er regissert av godeste Rob Reiner, en mann jeg har enormt mye respekt for.

Tom Cruise, en miltæradvokat som blir satt til å bistå en annen advokat, Demi Moore med en sak der to unge ,arine-rekrutter har blitt beskyldt for mord, noe de selv mener var på ordre fra høyere hold.
Jeg synes dette er en film som blir drevet godt fremover via god dialog og veldig gode skuespillere. Tom Cruise er fabelaktig som tilsynelatende tøysebukk, men som har mer alvor med seg enn man skulle tro. Demi Moore funker også godt. Har sett en del påpeke at det er mange gode skuespillere som får lite skjermtid. Og jeg kan til en grad være enig. Man har jo dyktige folk som Kiefer Sutherland og Kevin Bacon. Men jeg synes ikke det plaget meg så mye eller trakk filmen eller historien ned. Men jeg må si meg enig med at Jack Nicholson godt kunne vært en del mer med. Alle scenene der han er med i filmen er suverene. Han er en skikkelig ubehagelig og sjåvinistisk karakter.
Scenen i rettsalen mellom han og Tom Cruise er fantastisk. Han er til tider så fæl at man må le av han. Funker som smør. Så det trekker ned at han får så lite skjermtid.

Men dette er en god film som tar for seg dette med makt og hvor hjernevasket man kan bli av militære-kodekser som i livet utenfor en militærbase bare virker surrealistisk og fanatisk.
Enda en god film fra Rob Reiner.


No comments:

Post a Comment